Een sociaal Intranet in een Ziekenhuis

Een Sociaal Intranet in een Ziekenhuis

1 oktober 2016

Het ziekenhuis, een complexe organisatie

Werken in een ziekenhuis is werken binnen een complexe omgeving. Een complexe omgeving met complexe communicatieprocessen, die ondersteund kunnen worden met een sociaal Intranet in een ziekenhuis.

Zorg laat zich niet altijd vangen in een gestandaardiseerd proces. Zorg rondom een patiënt is maatwerk en gaat vaak gepaard met diverse vakgroepen en specialismen binnen een ziekenhuis die allemaal hun bijdrage leveren aan het verlenen van de juiste zorg aan een patiënt. Zo zal een patiënt na doorverwijzing via een Polikliniek vaak eerst korte onderzoeken ondergaan. Hierbij heb je bij voorbeeld te maken met een afdeling Laboratorium die de bloedmonsters analyseert, een afdeling Röntgen, die foto’s maakt, vervolgens vindt misschien een operatie plaats, waarbij gebruik gemaakt wordt van een OK, welke door de afdeling OK gerund en beheerd wordt en daarna kom je op een behandelafdeling, waar je verder verpleegt wordt. Vanzelfsprekend wordt de noodzakelijke medicatie door de afdeling Ziekenhuis Apotheek geleverd, inclusief de inmiddels bekende medicatie die thuis ook al gebruikt werd. Zo maar een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk van een ziekenhuis.

Een Sociaal Intranet sluit aan op complexiteit

Herken je deze complexe dagelijkse gang van zaken binnen een ziekenhuis? Een complexe organisatie en een complexe structuur van communicatie en afstemming. Neem daarbij mee dat bij veel ziekenhuizen ook nog eens diverse fusietrajecten lopen of net achter de rug zijn, waarbij meerdere culturen bij elkaar komen en de complexiteit is compleet.

Wie is wie? Wie praat met wie? Hoe houd je elkaar op de hoogte van alle ontwikkelingen? Hoe ga je om met werken op meerdere locaties, zonder al die reis en vergadertijd? Hoe deel je de juiste informatie en voortgang van de diverse projecten?

Een mogelijk antwoord hierop zou wel eens zo maar een Sociaal intranet kunnen zijn. Een sociaal intranet biedt namelijk in tegenstelling tot een standaard intranet zeer uitgebreide functionaliteit om met elkaar in contact te zijn en informatie te delen. Interactief, zoals we gewend zijn binnen onze dagelijkse “social media” communicatie. Waarom dan niet binnen onze dagelijkse werkzaamheden aansluiten met techniek die we kennen en herkennen uit onze thuissituatie.

Een Sociaal intranet, enige toelichting

Wat is nu precies een sociaal intranet en waarin is deze anders dan het huidige, verouderde standaard intranet? Om te beginnen is het reguliere intranet gemaakt om Top down te communiceren. Door de afdeling communicatie worden vaak berichten geplaatst en beheert namens de directie of het management. Soms is er nog een smoelenboek te vinden en in de meest positieve situaties wordt het intranet gebruikt als centrale plaats om al je standaard documenten en informatie, eventueel via een document management, te vinden, zoals telefoonlijst, organogram e.d. Informatie terug ontvangen of de mening van de medewerkers peilen is hier echter niet mogelijk.

Een sociaal Intranet daarentegen is een interactief communicatieplatform dat is opgezet voor alle medewerkers, dat tevens door alle medewerkers gebruikt en ingezet wordt. Uiteraard kan hierop wel enige regie worden gevoerd en kunnen gebruikers afspraken gemaakt worden.

Een sociaal intranet, soms ook wel digitale werkplek genoemd, is bedoeld om naast top down communicatie ook bottom up en horizontaal te communiceren. Je wilt als bestuur en management van een ziekenhuis of afdeling van een ziekenhuis ook weten wat er leeft onder het personeel of binnen de diverse vakgroepen onderling. En hierover met elkaar in gesprek zijn of juist informatie met elkaar kunnen delen.

Functionaliteiten van een Sociaal Intranet

Een sociaal intranet onderscheidt zich door een grote mate van en diversiteit in functionaliteiten, zoals:

  • Online chatten
  • Opstellen van Blogs en mini blogs, waarop je kan reageren
  • Delen van plaatjes en documenten
  • Werken binnen groepen, indien gewenst afgeschermd
  • Instellen interesse groepen
  • Plaatsen van uitgebreide persoonsprofielen
  • Houden van een poll
  • Video conferencing
  • E-mailen
  • Mobiel te gebruiken
  • Uitgebreide zoekfunctie binnen platform

Met behulp van deze functionaliteiten zijn diverse voordelen te behalen en vooraf doelstellingen te bepalen, zoals:

  • Minder tijd nodig voor inzet en gebruik mail
  • Door interactie in beeld krijgen wat er leeft binnen een afdeling en bedrijf, waardoor eerder kan worden bijgestuurd en doelen als cultuurverandering worden gerealiseerd.
  • Samenstellen van projectgroepen was nog nooit zo eenvoudig. Initiatiefnemers kunnen vanuit de persoonlijke profielen de gewenste kennis en ervaring inzien en daarmee snel de juiste mensen benaderen, zonder tussenkomst van een afdeling P&O, zonder de meeste geschikte mensen die je nu net niet kende te hoeven missen. Of je plaats gewoon een oproep, waarop collega’s kunnen reageren en je de juiste keuzes kunt maken.
  • Gewoon FUN! Door het delen van leuke ervaringen en artikelen of binnen een groep gelijkgestemden te kunnen afstemmen is het FUN om met elkaar in contact te staan.

Kortom, een Sociaal intranet heeft als interactief communicatie platform een ziekenhuis enorm veel te bieden!

Meer weten over de mogelijkheden van een sociaal intranet? Klik op Share2Gether of

BEL MIJ TERUG