Sociaal Intranet Share2Gether workshop

Wat is een sociaal intranet?

3 mei 2017

Maak je al gebruik van een intranet, maar weet je nog niet wat het ‘sociale’ eraan is?

Steeds meer bedrijven besluiten nieuwe “social” technieken te omarmen en kiezen voor een Sociaal Intranet.

Een sociaal intranet is, in tegenstelling tot de oude statische intranet applicaties, in staat met behulp van de ontwikkelde social technieken real-time, op iedere locatie via internet interactief in contact te zijn met elkaar.

Veel verschillende elementen als ‘social media’ inzetten op het intranet

Dit ‘in contact zijn’ moet je niet langer zien als het eenzijdig weergeven van informatie dat gelezen kan worden, maar juist als digitale werkplek, en dan vergelijkbaar met bekende social media applicaties als Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest, WhatsApp, Instagram en andere social media  kanalen. Dat betekent in gesprek zijn met elkaar, live, informatie delen in de vorm van tekst en beeld, net als sociale media. Maar dan wel binnen de intranet omgeving.

Vanuit techniek is het mogelijk deze “social” ontwikkelingen, die we als de standaard zijn gaan beschouwen, in te zetten en toe te passen. Zo kan de afdeling HRM de LinkedIn structuren toepassen als vervanging en uitbreiding van het oude smoelenboek. Zo kunnen we net als bij Whatsapp en Skype naast mailen ook directe berichten sturen, chatten of via video-conferencing vergaderen.

Door middel van interesse groepen kunnen we die berichten delen met daadwerkelijk geïnteresseerden of juist mensen of publicaties volgen die we interessant vinden. Dat is anders dan bij het oude statische intranet.

Reacties opvangen

Ook het ontvangen van reacties naar aanleiding van een publicatie, een blog of andere informatie of het reageren op een uitgezette pol behoort tot de standaard mogelijkheden. Ga in gesprek, maak gebruik van de interactie en sluit aan bij de huidige digitale werkelijkheid.  Dat betekent dat je sneller met collega’s kan communiceren, daadwerkelijk in gesprek komt en hoort of leest wat er leeft en wat wel of niet gewaardeerd wordt.

Minder e-mailen, maar meer contact

Zo’n social intranet betekent minder vergaderen en minder e-mail. Verder leidt het tot een grotere betrokkenheid van beter geïnformeerde medewerkers en bedrijfsleiding en tot een meer efficiënte werkwijze. Dus verkoop successen delen, nieuwe projecten starten, of actief zoeken in de persoonlijke profielen naar aanwezige kennis en ervaring voor de juiste samenstellingen van een projectteam, door een ieder in te zetten en te gebruiken.

Social Intranet:

  • laat mensen meer met elkaar samenwerken
  • activeert de gemeenschap
  • verbindt disciplines door aanwezigheid
  • biedt mogelijkheden tot kennis uitwisseling van iedereen in de onderneming. Top down en bottum up.
  • laat nieuwe medewerkers sneller ingewerkt worden

Voordelen

  • Betere verbinding met collega’s
  • Samenwerken in projecten
  • Snellere communicatie intern
  • Minder e-mails
  • Gedeelde uren registratie
  • Altijd en overal te benaderen en dus mobiel geschikt!

Heb je nog meer achtergrond en diepte nodig? Laat je dan voorlichten over de mogelijkheden en kenmerken van een social intranet. Of bezoek eens deze workshop.