Website-desktop pro-online 2

De 5 belangrijkste aandachtspunten bij het maken van je nieuwe website!

4 december 2016

Een nieuwe website (laten) maken, waar moet ik beginnen?

Een nieuwe website maken vraagt tijd en aandacht. Tijd en aandacht die je graag liever besteedt aan andere zaken zoals je eigen bedrijfsvoering of klanten binnenhalen. Toch zul je de tijd moeten nemen om een aantal zaken op een rijtje te zetten om te komen tot een goede website die aansluit bij je wensen en bijdraagt aan de doelstelling die je hebt met je website.

Een nieuw bedrijf opstarten, een nieuw product of dienst lanceren of een compleet nieuwe doelgroep benaderen of er voor zorgen dat je website weer voldoet aan de eisen van de tijd. Allemaal redenen die er toe kunnen leiden dat je een nieuwe website wilt gaan maken.

Met deze blog wil ik je helpen om je een aantal belangrijke overwegingen mee te geven in de zoektocht bij het (laten)maken van een nieuwe website.

1.     Wat wil je bereiken met je website? Formuleer je doel

Om de juiste keuzes te maken bij het opzetten van je website zal je eerst zelf duidelijk moeten bepalen wat het doel is van je website. Wat wil je bereiken met je website? Het maakt veel uit of je één product of dienst wilt aanprijzen of diverse en of je dat wilt wegzetten in slechts 1 doelgroep of meerdere. Ook is het van belang dat je nadenkt over je online strategie. Is de website alleen een bron voor informatie, een digitaal visitekaartje, of moet de website online de producten of diensten gaan verkopen? Enkele overwegingen die je daarbij kan hebben zijn:

  • Welke informatie wil je kwijt op je website?
  • Moet het in meerdere talen worden weergegeven?
  • Moet de website gaan verkopen, of slechts dienen als een digitaal visitekaartje?
  • Welke uitbreidingen op de website verwacht je later nog te willen doen?
  • Moeten er andere systemen aan de website gekoppeld worden?
  • Wie is je doelgroep en met welk online medium zijn zij online? Is dat vooral de desktop of juist de mobiel? Of is dit gelijk verdeeld? Optimaliseer je website op het medium waarop je doelgroep je website bekijkt.
  • Moeten gegevens automatisch opgeslagen worden of juist worden weergegeven?
  • Van welke functionaliteit wil je gebruik maken; te denken valt aan formulieren, foto album, bloggen, video’s plaatsen, acties plaatsen, agenda laten zien met activiteiten, producten overzichtelijk laten zien, FAQ (Frequently Asked Questions) online gastenboek, referenties, webshop, online betaalmodule, interactie met social media etc.
  • Binnen welk gesteld budget en beschikbare eigen tijd moet de website gerealiseerd worden?

Kortom: Formuleer je doel en blijf je doel voor ogen houden.

 

2.     Een website zelf maken of laten maken? En door wie?

website-mobiel-pro-onlineBij wie laat ik mijn website maken of ga ik het zelf doen? Het wel of niet zelf doen is een vraag die vooral bij veel kleine ondernemers leeft. Je moet jezelf hierbij opnieuw enkele dingen afvragen, waarom zou je het zelf doen en wat zou je zelf willen doen? Welke kennis heb je nodig om het zelf te doen? Ben je zelf in staat het eerder gestelde doel te bereiken? Vaak ontstaat deze vraag vanuit het oogpunt van kosten. Maar juist het resultaat van de website moet het uitgangspunt zijn. Stem met de aanbieder af wat je zelf kan en wil doen. Daarnaast moet je je realiseren dat het maken van een nieuwe website vaak meer tijd vraagt dan van te voren wordt bedacht. Kostbare tijd die je maar één keer kan benutten. Stop je die tijd in een website, dan kan je die niet in je core business stoppen.

Er zijn veel aanbieders op de markt van webdesign. Hierin kan je grofweg de keuze maken tussen maatwerk en SaaS (Software as a Service).

Maatwerk

Bij maatwerk wordt een website pagina voor pagina voor je ontworpen en op een door jou gewenste locatie (server) neergezet. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van Open Source templates zoals WordPress, Yoomla of Odoo en kan soms ook maatwerk gecodeerd worden. Je website staat dan op zichzelf en moet als aparte website onderhouden en geüpdate worden.

SaaS

Bij een Software as a Service (Saas) oplossing maakt je website onderdeel uit van een centrale applicatie. Je gebruikt feitelijk de software om een website in te maken en te beheren, waarbij de leverancier centraal modules en beheert en beschikbaar stelt. Hierbij kan je niet kiezen waar je je website neerzet (server). Deze staat centraal op een server bij de aanbieder van de applicatie en wordt ook centraal beveiligd en onderhouden. Voorbeelden hiervan zijn WIX, Jimdo en Prima-Site.

Maatwerk heeft als voordeel dat je flexibeler bent in ontwerp en mogelijkheden, maar heeft als nadeel dat iedere website apart onderhouden moet worden om goed te blijven functioneren. Een ander nadeel is de veiligheid van veel Open Source pakketten. Doordat deze pakketten zo toegankelijk zijn, zijn ze tevens eenvoudig te hacken en saboteren. Goede beveiliging en onderhoud is daarbij essentieel. Dit alles maakt dat maatwerk ook veel duurder is.

Saas daarentegen is als gevolg van centraal beheer en modulaire opbouw goedkoper en veiliger, maar heeft beperkingen in het ontwerp. Wel is het meestal mogelijk maatwerk als aanvulling te laten uitvoeren. Zelf doen is vaak eenvoudiger bij SaaS applicaties dan bij Open Source.

Vervolgens moet je je afvragen wat de aanbieder binnen de genoemde typeringen te bieden heeft en wat je daarin belangrijk vindt. Welke aanvullende diensten kan de aanbieder voor je uitvoeren en hoe is het gesteld met de bereikbaarheid als zich problemen voordoen. Sommige aanbieder zijn alleen per mail of online contactcenter bereikbaar. Niet erg handig als zich een probleem voordoet. Kan de aanbieder je ook helpen met onderhoud en updates van de software? Wat betaal je bij aanpassingen van de inhoud van de website en kan je dat ook zelf doen? Ontvang je een handleiding? Is het alleen een ontwerper, of beschikt de aanbieder ook over de technische kennis van het systeem en de hosting? Wat is de achtergrond van de website ontwikkelaar? Techniek, vormgeving of online effectiviteit (vindbaar en converteerbaar). Afhankelijk van doelen is het uitgangspunt hierin erg belangrijk.

Oftewel: Afhankelijk van beschikbaar budget en eigen tijd, de juiste vragen stellen, deze afzetten tegen het eerder geformuleerde doel van de website en dan de juiste afwegingen maken!

3.     Een CMS, waarmee moet ik rekening houden? Stel eisen en probeer uit!

Wat is belangrijk voor het kiezen van het juiste CMS systeem? Voor een content management systeem (kortweg CMS) is het belangrijk dat je snel en effectief je weg weet te vinden en niet uren kwijt bent om uit te vinden waar je wat kan aanpassen. Toegankelijkheid en kunnen doorgronden van de diverse functionaliteiten is dus erg belangrijk. Je kan daarbij denken aan de volgende functionaliteiten en aandachtspunten:

  • Beschikbaarheid van een handleiding
  • Aangeven van metadescriptions op website en pagina niveau (belangrijk voor SEO)
  • Meegeven van Alt Tags (informatie) aan foto’s
  • Eenvoudig uploaden van foto’s
  • Opmaken van kleur en tekst soorten
  • Centraal inbrengen van adresgegevens die van daaruit worden doorgevoerd.
  • Hoe zoekmachine vriendelijk is je CMS?
  • Hoe is het gesteld met de beveiliging van het CMS
  • Mogelijkheid en eenvoud van aanmaken nieuwe pagina’s en modules
  • Wat zijn de toekomstplannen met de website en passen die bij het CMS
  • Dienen er koppelingen met andere systemen tot stand gebracht te worden en is dat mogelijk?
  • Hoe is de ondersteuning bij problemen met het CMS

Bevraag de aanbieders op bovenstaande punten. Welk CMS wordt door hun aangeboden? Is het één van de bekende standaards, of een eigen CMS en hoe is het gesteld met bovenstaande functionaliteiten? Kan je een demo omgeving krijgen om eens in rond te kijken?

Oftewel: Stel eisen aan de hand van gestelde doelen en probeer uit.

4.     Hosting en onderhoud, wat heb ik nodig? De juiste vragen stellen.

Een belangrijke afweging bij het kiezen van een website bouwer waar vaak niet over nagedacht wordt is de manier waarop hosting van de website en het onderhoud van de website wordt uitgevoerd, nadat deze is opgeleverd,. Dit heeft namelijk alles te maken met de duurzaamheid van de website. De hosting van de website (niet te verwarren met de hosting van je domeinnaam) houdt in dat de techniek van je website ergens op een grote computer (server) een plekje krijgt. De manier waarop dit plekje op de server georganiseerd en beveiligd is bepaald de hosting.

Een website wordt met behulp van techniek gemaakt die een directe relatie heeft met alle internet ontwikkelingen. Snelheid van laden, ontwikkelingen mobiel, beveiligingsprotocollen, zoekmachines, email, formulieren kunnen versturen het staat allemaal in relatie met je website. Veel eenpersoons bedrijven kunnen een mooie website voor je maken, maar voelen zich niet verantwoordelijk voor het onderhouden van de techniek en / of de hosting. Hierbij verwijzen ze je naar een andere partij of doen helemaal niets. Krijg je garantie op het goed functioneren van de website? Bij welke problemen kan je wel (kosteloos) terecht en waarmee niet? Voeren zij naderhand ook aanpassingen voor je door en zo ja tegen welke tarieven of moet je dat zelf doen? Wat als de website later aangepast of uitgebreid moet worden? Kan dat en zo ja welke kosten zijn daarmee gemoeid? Hoe is het gesteld met de back-ups van de website? Wordt dit gedaan, zo ja hoe frequent, wie regelt en beheert dit en ziet hierop toe?

Ook op het gebied van hosting en onderhoud van de website moet je dus alert zijn en de juiste vragen blijven stellen om vast te bepalen of je met een geschikte partij te maken hebt.

Blijf doorvragen over de manier van hosting en onderhoud van je website.

5.     Welk budget moet ik uittrekken voor een website?

Een ander lastige afweging is het benodigde budget voor het maken van een website. Er zijn websites die gratis aangeboden worden. Gratis lijkt leuk, maar vraag je af wat daar tegen over staat. Ben je in staat om met een gratis website je doelstelling te halen? Heb je zelf voldoende tijd en kennis om een passende website te maken? Welke functionaliteit krijg je beschikbaar bij een gratis website, of zijn er toch verborgen kosten als je meer nodig hebt dan hetgeen gratis wordt aangeboden en moet je dan op nieuw beginnen? Uiteindelijk is niets gratis, maar tijd en daarmee kosten besparen door zelf dingen te doen is vaak wel mogelijk.

Welke kosten krijg ik mee te maken?

  • Domeinhosting
  • Opzetkosten van de website
  • Website hosting kosten
  • Onderhoudskosten van techniek en beveiliging
  • Eventuele aanpassing- of uitbreidingskosten

Er is verschil tussen eenmalige kosten en terugkerende kosten. De volgende terugkerende kosten moet je rekening mee houden:

Domeinhosting

Om je website op internet te kunnen laten zien heb je een adres nodig. Dit adres is je domeinnaam. Om dit aan te vragen en in eigendom te laten beheren betaal je (meestal jaarlijkse) kosten. Dit varieert van € 7,50 tot € 30,- per jaar. Tarieven zijn afhankelijk van service (alles zelf online moeten doen tot alles laten uitvoeren). Ook zaken als inclusief of exclusief email en een geïntegreerd tarief met website hosting kunnen het verschil maken.

Websitehosting en onderhoud

Je website staat fysiek op een server. Dat kan via dezelfde organisatie zijn als je hosting partij, maar is vaak de partij die je website maakt. Kosten die hiervoor in rekening worden gebracht variëren van gratis websitehosting tot bedragen van € 50 per maand. Bij webhosting die kosteloos beschikbaar wordt gesteld moet je je afvragen hoe het gesteld is met de toegankelijkheid en vooral de beveiliging van je website. Vinden er back-ups plaats? Wordt dat geregeld, of moet je het zelf inrichten? Niets zo vervelend als je website gehackt wordt. Afhankelijk van aangeboden dienstverlening, complexiteit van je website en beveiligingsniveau zullen kosten hiervan variëren. Kosten worden vaak per kwartaal of jaarlijks in rekening gebracht.

Aanpassingen en uitbreidingen

Een website is niet statisch. Je bedrijf verandert, de klantbehoefte wijzigt, producten en diensten veranderen. Techniek verandert. Je website zal regelmatig aangepast moeten worden. Updaten van teksten, foto’s en of video of het plaatsen van blogs of actualiteiten. Allemaal redenen om je website aan te passen. Indien je de mogelijkheid hebt dit eenvoudig en snel zelf te doen zullen de kosten zich beperken tot je eigen tijd, op het moment dat je het moet of wilt laten uitvoeren is het van belang te weten welke tarieven hiervoor gehanteerd worden.

Het maken en vormgeven van een website

Het opzetten van de website is de grootse eenmalige kostenpost bij aanvang van het maken van je website. Kosten kunnen sterk variëren. Van kosteloos je eigen website maken naar een startbedrag van € 300 bij het vormgeven van een template website tot wel € 50.000 voor een ingewikkelde en uitgebreide maatwerk website met allerlei koppelingen. Kosten hangen dus sterk af van de behoefte, die je vaststelt in je geformuleerde doelstelling. Het is dus al mogelijk om voor € 300 een complete en professionele website te laten maken, maar laat je informeren wat je precies voor het aangeboden bedrag krijgt. Hoeveel pagina’s, welke soorten functionaliteit etc. Wees concreet in je wensen van functionaliteiten en aantal pagina’s en laat de website bouwer daar een prijs voor aanbieden.

Helaas is de prijs niet bepalend voor de kwaliteit van je website. Ook dure websites blijken niet altijd te voldoen aan benodigde eisen als mobiel geschikt, goed vindbaar, snelle laadtijd, eenvoudig in onderhoud, flexibel vorm te geven, juiste beveiliging en onderhoud.

Kortom: de kosten van een website worden bepaald door duidelijke doelen te stellen en op basis daarvan enkele aanbieders te bevragen op gewenste functionaliteit en gestelde eisen. Weet wat je nodig hebt, vraag meerdere offertes aan en spreek deze met de aanbieders door.

Meer weten over het maken van een website of het goed vindbaar maken van een website? Neem hier contact op. of

BEL MIJ TERUG