De voordelen van een betere business case voor je intranet

De voordelen van een betere business case voor je intranet

23 mei 2017

De wereld verandert. Je organisatie natuurlijk ook.

Maar wanneer was je laatste intranet update ook alweer? Was dat meer dan 3 jaar geleden? Sluit het nog wel aan bij de behoefte? Je weet wat dat betekent. Het opstarten van een nieuwe intern traject, om het nieuwe intranet te verbeteren en weer bij de tijd te krijgen.

Dat betekent natuurlijk het maken van een business case om het benodigd budget los te krijgen. Het besluitvormingsproces verloopt vaak traag. Dat kan sneller met een goede business case voor je intranet. De voordelen en kosten duidelijk in beeld! Zo krijg je meer ruimte voor resources die je nodig hebt.

Wanneer was de laatste investering in je intranet? Vraag ernaar en schrijf het op.

Om iets actief te houden is het nodig om van tijd tot tijd te bekijken, wat er nodig is om te verbeteren en dit aan te passen.

Is de laatste investering voor je intranet al jaren geleden gedaan? Is er wel een intranet strategie aanwezig? Vaak ligt er geen plan. Waarom hebben we ons intranet eigenlijk? Wat willen we er mee bereiken? Welke doelstelling heeft ons intranet en welke informatie willen we daar met elkaar delen? Normale vragen, maar ze worden vaak niet beantwoord

Een handige tip is om eens na te gaan wanneer de laatste echte update was en dit te vermelden in de onderlinge gesprekken met de directie. Als je intranet ouder is dan 5 jaar, en de wereld is echt veranderd, wat zegt dit dan over de innovativiteit van de organisatie? Je merkt het aan de verbazing van nieuwe collega’s, die wordt geuit over het (oude) intranet.

Sterk verouderd intranet aanpakken

 Kortom, eigenlijk zie je het zelf al, het intranet is verouderd, en je moet het gaan aanpakken. Maar waar te beginnen? Bij de businesscase! Vaak weet je niet hoe een business case op te stellen. Of welke elementen daar het beste ingezet kunnen worden. Wat is een goed budget? Wat kost het eigenlijk, wat levert het op? En dit terwijl andere communicatie zaken ook je aandacht vragen.

Veel sterker met een businesscase

Het is belangrijk om de tijd te nemen om een goede business case op te stellen. Met een business case sta je veel sterker bij discussies over investeringen op het gebied van intranet. Doelstellingen zijn helder geformuleerd en later terug te lezen. Het is wel handig dat je de businesscase een paar keer toetst met anderen. Ook is het goed om de aannames los te vermelden, zodat het duidelijk is dat je het over aannames hebt. Aannames die impact hebben op de organisatie.

Voordelen van een business case

  • Beter besluitvormingsproces
  • Meer (financiële) middelen en capaciteit
  • Backup bij beslissingen
  • Management denkt in ‘rendement’ dus daar sluit je bij aan

Kun je wel ondersteuning gebruiken bij het maken van een business case? Welke onderdelen zitten erin? Hoe maak je dat nou concreet?  Neem eens vrijblijvend contact op.